Jakie jest najlepsze źródło światła do pracy biurowej? Określają to zasady zawarte w normie PN-EN 12464-1 Światło i oświetlenie - oświetlenie miejsc pracy, zgodnie z którymi natężenie światła jest zależne od rodzaju wykonywanych obowiązków. Stosowanie się do wskazanych zasad jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Dlaczego należy wziąć je pod uwagę? Koniecznie sprawdź!
Czym jest oświetlenie biurowe? Dlaczego właściwe oświetlenie biura jest ważne?
Oświetlenie biurowe oznacza stałą instalację oświetleniową do pracy biurowej i ma na celu umożliwić pracownikom efektywne wykonywanie powierzonych obowiązków. Odpowiednie źródło światła jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia pomieszczeń biurowych: przekłada się na komfortowe warunki pracy (m.in. poprawia koncentrację i pozwala zachować dobre samopoczucie pracownika) oraz zapewnia elegancki wygląd pomieszczeń biurowych. Oświetlenie do biura musi spełniać wymagania zawarte w normie PN-EN 12464-1 Światło i oświetlenie - oświetlenie miejsc pracy oraz być zgodne z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Co trzeba wiedzieć o oświetleniu biura? Jakie są przepisy dotyczące oświetlenia biurowego?
Funkcjonalność i bezpieczeństwo oświetlenia biurowego
Oświetlenie biurowe musi być funkcjonalne i dostosowane do indywidualnych potrzeb pracownika, wynikających zwykle z rodzaju wykonywanej pracy. W pomieszczeniach biurowych istotne są: równomierne oświetlenie, barwa światła oraz natężenie światła.
Wymagania i normy
Jakie normy oświetleniowe obowiązują w biurze? Otóż ustawodawca narzuca konkretne wytyczne, które dotyczą natężenia oświetlenia oraz równomierności natężenia. Zgodnie z nimi:
-
natężenie oświetlenia na wysokości biurka (czyli na wysokości ok. 80 cm) na stanowiskach pisania ręcznego, czytania i pracy z komputerem oraz w salach konferencyjnych powinno wynosić 500 luksów (lx); w przypadku pomieszczeń biurowych, służących do kopiowania natężenie oświetlenia może być niższe (300 lx). Poza tym powinno wynosić 750 lx na stanowisku pracy służącym do wykonywania rysunków technicznych oraz opracowywania precyzyjnych dokumentacji i 200 lx w archiwach oraz magazynach.
-
równomierność oświetlenia (Emin/Em), zgodnie z normą EN 12464-1:2021, powinna być na poziomie 0,60.
Poza tym w przypadku oświetlenia do biura ważne jest, aby oprawy miały niski współczynnik UGR19 (współczynnik olśnienia).
Jak zaplanować oświetlenie biura? Jak wybrać idealne źródła światła?
Podstawą oświetlenia biura jest oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z normą PN-EN 12464-1:2012, która opisuje możliwość oświetlenia stanowiska pracy w zależności od jego przeznaczenia (o natężeniu oświetlenia pisaliśmy wyżej). Projekt rozmieszczenia źródeł światła powinien uwzględniać różne rozwiązania montażowe. Poza tym pod uwagę należy wziąć wymagania architektoniczne przestrzeni biurowej oraz dostęp do światła naturalnego. Jak zaplanować oświetlenie biura? Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest oświetlenie sufitowe, jednak duże znaczenie ma także prawidłowe umiejscowienie pozostałych źródeł światła, takich jak plafony oraz oświetlenie dekoracyjne. Poza tym w każdym biurze sprawdzą się dodatkowe ruchome punkty świetlne (np. lampy biurkowe), służące np. do oświetlenia klawiatury.
Jak wybrać odpowiednie oświetlenie do biura?
Jakie oświetlenie do biura będzie dobrym wyborem? Popularnym obecnie rozwiązaniem jest zastosowanie nowoczesnej technologii LED. Jako oświetlenie ogólne, świetnie sprawdzą się plafony oraz panele LED, które pozwalają zaoszczędzić do 70% energii. Poza tym cechuje je długa żywotność, zapewniają także odpowiednią ilość światła: oprawy LED świecą mocno i bardzo intensywnie.
Jakie źródła światła do biura wybrać? Przede wszystkim trzeba dopasować je do warunków pracy. Warto wiedzieć, że lampy sufitowe (lampy wiszące) zazwyczaj spełniają wytyczne dotyczące oświetlenia i mogą zdobić przestrzeń biurową. Jak ułatwić sobie wybór odpowiedniego oświetlenia? Co, poza zgodnością z obowiązującymi normami (i nowoczesnym designem!), ma znaczenie?
Jaka barwa światła do biura? Czy barwa ciepła jest korzystna?
Biurowe oświetlenie powinno zostać zaplanowane w taki sposób, żeby nie oślepiało i nie raziło pracownika: dobrze skonstruowane i rozmieszczone, równomiernie doświetli całe pomieszczenie, pozwalając na lepsze skupienie na wykonywanej pracy. Zapewnienie odpowiednich warunków (wystarczająco jasnego miejsca pracy) zniweluje poczucie przytłoczenia charakterystyczne dla ciemnych pomieszczeń biurowych. Warto więc decydować się na takie lampy sufitowe i biurowe w ogóle, które emitują neutralną barwę światła. Barwa ciepła może bowiem wpływać niekorzystnie na efektywność pracowników - działa relaksująco i sennie. Co ważne, zasada ta obowiązuje bez względu na rodzaj oświetlenia - zarówno lampy biurowe sufitowe, jak i dodatkowe źródła światła powinny emitować barwę neutralną. Światło ciepłe (podobnie jak światło zimne) jest bowiem niepożądane.
Temperatura barwowa - jaka jest odpowiednia do biura?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy pracodawca ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników. Dotyczy to także oświetlenia, które powinno być dostosowane do potrzeb pracownika. Normy zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki społecznej mówią o konieczności zapewnienia światła możliwie zbliżonego do światła dziennego. W praktyce oznacza to temperaturę barwową na poziomie 4000 K.
Jaki współczynnik oddawania barw jest idealny do biura?
Czym jest współczynnik oddawania barw (CRI)? To jeden z najważniejszych aspektów, które trzeba uwzględnić podczas wyboru oświetlenia do pomieszczeń biurowych. Colour Rendering Index (CRI) określa, jak dobrze postrzegane są barwy oświetlanych przedmiotów. Współczynnik wyraża się w skali od 0 (dla światła monochromatycznego) do 100 (dla światła białego). Im wyższa wartość współczynnika CRI, tym oświetlane przedmioty wyglądają naturalniej. W przypadku pomieszczeń biurowych jego wartość powinna osiągać minimum 80; dla zawodów precyzyjnych oddawanie barw może wynosić nawet 95.
Wysokie natężenie oświetlenia - gdzie mocne światło jest korzystne?
Warto wiedzieć, że wysokie natężenie oświetlenia nie jest zbyt korzystne dla pracowników. Może bowiem powodować bóle głowy i zmęczenie. Jakie lampy do biura wybrać, jeśli wygoda widzenia jest różna, w zależności od charakteru stanowiska pracy? Otóż w przypadku wykonywania rysunków technicznych lub szczegółowych dokumentacji może ono wynieść nawet 750 lx, a w przypadku pracy przy komputerze, ręcznego pisania lub czytania - 500 lx.
Znaczenie światła dziennego w miejscu pracy
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej, dostęp do światła naturalnego jest zalecany. Dlaczego? Otóż strumień światła dziennego pozytywnie wpływa na komfort pracy i samopoczucie pracownika. Oświetlenie dzienne powinno docierać do każdego wnętrza (jednak nie jest to konieczne) i być uzupełnione odpowiednie lampy LED, sufitowe, ścienne i biurkowe. Co ciekawe, w dużej mierze to dodatkowe źródła światła pozwalają spełnić specyficzne wymagania pracownika na konkretnym stanowisku pracy.
Oświetlenie do biura - o czym trzeba pamiętać?
O czym trzeba pamiętać, wybierając lampy do biura? Przede wszystkim o jego zgodności z obowiązującymi normami i rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Dobrym wyborem są nowoczesne lampy LED, które pozwalają na spore oszczędności. Umożliwiają także dokładne oświetlenie pomieszczenia, co przekłada się na wygodę widzenia pracownika i ułatwia mu wykonywanie codziennych obowiązków. Poza tym oświetlenie LEDowe dostępne w naszym sklepie internetowym, pozwala dopasować sposób oświetlania wnętrza do własnych potrzeb. Lampy LED, od paneli LED po wiszące lampy sufitowe, można dowolnie łączyć, tworząc ciekawe dekoracje w małych i przestronnych pomieszczeniach. Już wiesz, jakie oświetlenie do biura sprawdzi się w Twoim przypadku?